Deltakere

 

ressler-oliver

OCCUPY, RESIST, PRODUCE

Oliver Ressler er kunstner og bor og arbeider i Wien. Hans arbeider setter søkelyset på vår post-demokratiske samtid og krisene skapt av nyliberalismens kapitalisme. Hans arbeider tar ofte utgangspunkt i grasrotbevegelser og dokumenterer kreative motstands initiativer. Han produserer installasjoner og prosjekter i offentlige rom, og lager filmer om temaer som økonomi, demokrati, global oppvarming, former for motstand og sosiale alternativer.

Ressler har hatt mer enn 60 separatutstillinger, blant annet i Berkeley Art Museum, USA; Museum of Contemporary Art, Beograd; Centro Cultural Conde Duque, Madrid; Alexandria Contemporary Arts Forum, Egypt; Wyspa Institute of Art, Gdansk; Lentos Kunstmuseum, Linz; Centro Andaluz de Arte Contemporaneo – CAAC, Sevilla; Foundation Fabbrica Del Cioccolato, Torre-Blenio (CH); MNAC – National Museum of Contemporary Art, Bucureşti; og SALT Galata, Istanbul.

Ressler har deltatt i mer enn 300 gruppeutstillinger, blant annet Museo Reina Sofía, Madrid; Van Abbe Museum, Eindhoven; MASSMoCA, North Adams, USA; Centre Pompidou, Paris og på biennaler i Sevilla (2006), Moskva (2007), Taipei (2008), Lyon (2009), Gyumri (2012), Venezia (2013), Aten (2013, 2015), og Quebec (2014 ). Han har laget 27 filmer. En retrospektiv av hans filmer fant sted ved Centre d’Art Contemporain Genève i 2013.

Han er medkurator for vandreutstillingen “It’s the Political Economy, Stupid” om finanskrisen, og var prosjektleder for forskningsprosjektet Utopian Pulse – Flares in the Darkroom på Secession i Wien i 2014.

Ressler er den første prisvinneren av det nyopprettede Prix Thun for Art and Ethics Award i 2016.


dario_azzelini_0Dario Azzellini is a political scientist and lecturer at Johannes Kepler University in Linz, Austria, writer and filmmaker based in Berlin and Caracas. He holds a PhD in political science from the Goethe University in Frankfurt (Germany). His research and writing focuses on social and revolutionary militancy, migration and racism, people’s power and selfadministration, workers control and extensive case studies in Latin America.

He served as Associate Editor for The International Encyclopedia of Revolution and Protest: 1500 to Present, published by Wiley-Blackwell in 2009 and was primary editor for Latin America, the Spanish Caribbean, and the new left in Italy. He serves as Associate Editor for WorkingUSA and for Cuadernos de Marte, an academic publication about war sociology by the University of Buenos Aires.

He published several books, essays and documentaries about social movements, privatization of military services, migration and racism, Italy, Mexico, Nicaragua, Colombia and Venezuela. Among them The business of war (Assoziation A 2002), a book about privatization of military services, translated an published in the US, GB, Germany, Argentina, Bolivia, France, Indonesia, Italy, Spain and Venezuela. He recently published“El negocio de la guerra. Nuevos mercenarios y terrorismo de Estado“ (Monte Àvila, Venezuela, 2009), “Partizipation, Arbeiterkontrolle und die Commune“ (VSA, Germany, 2010) and the documentary „Comuna under construction“ (2010) about local self government in Venezuela. Azzellini has been invited to conferences in Europe, North America, South America and Asia.


 TRASHLAB (Pixelache)

Trashlab har eksistert siden 2013 og utviklet seg fra den tverrfaglige plattformen Pichelache i Finland. De har som mål å bygge opp et fellesskap av mennesker (kunstnere, designere, hackere, gjenbrukere og aktivister) som er opptatt av materialer og avfall i dagens samfunn, og takle disse problemene med kreative og håndfaste løsninger.

Pixelache er en sammenslutning av kunstnere, kulturprodusenter, tenkere og aktivister som alle er involverte i lage nyskapende kulturelle aktiviteter. Interessefeltene for de involverte er alt fra eksperimentell samhandling og elektronikk, kodebasert kunst og kultur, grasrot organisering og nettverk, fornybar energiproduksjon, deltagende kunst, open-source kulturer, bioarts og kunst-vitenskap kultur, alternative økonomi kulturer, politikk og økonomien i media / teknologi, audiovisuelle kulturer, mediekunnskap og økologi og engasjerende miljøkunst.

Pixelache arrangerer hvert år et av Europas eldste og fremste festivaler for elektronisk og eksperimentell kunst og kultur som har vært organisert i Helsingfors siden 2002.

Kunstnerne Justin Tyler Tate og Mikko Laajola har vært involvert i Pixelache i en årrekke og er aktivt engasjerte i utviklingen og driften av prosjektet Trashlab. Trashlab utforsker eksperimentell kunst/design/teknologi i form av uformelle workshops der publikum lærer seg kunsten å reparere. Fingernemme hackere og kunstnere jobber her sammen med publikum for å skape en motvekt til forbrukskulturen.

14390425995_9b4f6fd609_bJustin Tyler Tate was born in Canada, grew up in the United States and now works internationally. Tate received his Bachelor of Fine Arts from NSCAD University and is currently a MFA candidate at Helsinki Academy of the Arts. Tate’s work combines elements of sculpture, installation, media, performance as well as social art and is largely concerned with ideas of space, function and interactivity. He uses traditional methods of construction/fabrication in unconventional ways, altering the purpose of a space and thereby, changing how viewers experience it.

Tate is on the board of directors of Error, a registered non profit organization in Estonia. Error dedicates disused spaces for cultural and social exchange through the design and construction of site specific materials.Tate teaches workshops on the methodology of available materials, tools and site specificity.

http://justintylertate.weebly.com

2250288_origMikko Laajola (FI) is an artist gardener, hacker maker and experimenter, based in Helsinki. In the last years he has been organising workshops within the collectives such as Pixelache, Kokomys, Trashlab, Error Collective, and OSCEDays Helsinki, and is a member of Piknik Frequency ry (organisers of Pixelache Festival). He is interested in open source practices, cooperative commons production, and exploring open hardware technologies. Since 2011,

Laajola has led Pixelache’s video streaming and archiving, and has since also assisted other organisations such as Finnish Society of Bioart and RIXC in Riga. Laajola has also been actively working with current lotech gardening systems, including hydroponics and aquaponics, and hacking household appliances to create more sustainable solutions. His main material is waste, discarded, found and repurposed materials, and he is working towards social change and the development of self organised education. In 2016 He was elected to be the chairperson of Pixelache.

Advertisements